Therapiedag 3 - 28 juni 2017

28 juni 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal!

Vanmorgen was ik (Astrid) al vroeg onderweg naar het CDTC om een workshop “Sensorische Integratietherapie” te volgen. Ricarda (een andere therapeut) heeft hierover uitleg gegeven. Het was zo’n ontzettende eye-opener! Kort gezegd, gaat het erom, dat de basis in de prikkelverwerking goed moet zijn om te kunnen leren. Dat is iets wat ze hier veel toepassen in de therapie. Bijvoorbeeld: Nora moest gisteren eerst kaartjes zoeken in een bak met bonen. Hierdoor wordt het tactiele systeem (voelen) geactiveerd, daarna lukt het beter om te concentreren en de kaartjes in de goede volgorde te leggen. Door veel te oefenen met allerlei prikkels te verwerken, zorgt ervoor, dat je andere activiteiten beter of opeens wel kan doen. Het is moeilijk om in een paar zinnen uit te leggen, vraag mij er gerust naar als wij weer terug zijn, het heeft mij in ieder geval veel inzichten en tips t.a.v. Nora gebracht. Oma Ank zorgde ondertussen goed voor de kids en die waren al helemaal klaar toen ik weer terugkwam in ons vakantiehuis. Dus daarna hup weer terug naar het CDTC om aan de derde therapiedag te beginnen.

Vandaag extra leuk, dat Sepp op het dok de gehele watertijd erbij mocht zijn. Hij werd overal bij betrokken en tijdens de oefentijd op het dok werd er bewust een spel gedaan met Nora en Sepp, zodat zij kunnen zien hoe ze op elkaar reageren. Aangezien wij vragen hebben over hoe Sepp het beste om kan gaan met Nora, krijg ik binnenkort een gesprek hierover met een kinderpsycholoog van het CDTC, zodat wij hierover kunnen “sparren”. Nora geniet ontzettend van de therapie. Ze krijgt veel complimenten en dat doet haar goed. Wij vinden haar ook ontzettend stoer, dat ze zelf kiest wat ze met Chabelita wilt doen en ook steeds meer alleen durft met Chabelita. Voorafgaande aan de watertijd, hebben Merel en Elise met Nora gesproken over emoties: wanneer ben je boos, blij, verdrietig etc.? Dit ging spelenderwijs: om beurten hebben ze verteld wanneer ze welke emotie voelen. Nora heeft hier goed over kunnen praten, iets wat ze voorheen nog wel eens lastig vond. Wel blijkt echt, dat ze bijvoorbeeld moeilijk kan zeggen waar ze goed in is. Hiermee gaan ze de komende periode verder mee aan de slag.

Het is voor ons als toeschouwers zo leuk om naar te kijken! Niks kan op tegen een gelukkig kind in het water met een dolfijn te zien. Vandaag heeft Nora, Sami (de babydolfijn) ook weer geholpen met trainen. Knap hoor!

Vanmiddag zijn wij naar het Kanuku Resort geweest. Een resort met glijbanen voor de kids. Dat hebben wij geweten! Super enthousiast zijn Nora en Sepp veel glijbanen af gegaan, natuurlijk moest ik ook mee. Wat ons opvalt is dat Nora veel meer durft en onderneemt. Ook stapt ze vanaf de kant zo een zwembad in, iets wat ze normaal alleen zou doen als ze ook haar handen kan gebruiken als steunpunt! Nora is zelfs een ontzettende hoge stormbaan ingeklommen om er vervolgens met een vliegende vaart vanaf te glijden! Ontzettend verbaasd, dat ze dit opeens doet en er ook nog zo’n lol in heeft! Kijk maar naar de foto’s! Vanavond heerlijk rustig aan gedaan in het huisje en daar ook gegeten. Nora sliep om 20.00 uur, dus morgen hopelijk weer helemaal uitgerust!

1. Ellen:
    29 juni 2017
    Wat ontzettend leuk weer om te lezen. En interessant. Wat zullen jullie trots en blij zijn dat Nora er zo'n plezier aan beleefd en ook nog eens heel veel leert en zelfvertrouwen krijgt. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd met elkaar op Curaçao en ik blijf jullie volgen. Groetjes uit Honselersdijk
  2. Groepbba:
    29 juni 2017
    Wat mooi om te lezen dat jullie zoveel leren bij de dolfijnen!
    Heel veel plezier ( en fijne leermomenten!) gewenst.
    Liesbeth
  3. Chantal:
    Lieve allemaal,
    Wat ontzettend gaaf dat jullie al zo snel weer profijt hebben van deze therapie. Hoe bijzonder is dat. En die stoere Nora! Wat een topper is dat zeg. Geniet ervan!
    Dikke kussen
  4. Wilma Degeling:
    29 juni 2017
    Fijn dat er bij al het plezier ook zoveel geleerd wordt.
    Heb het goed daar met zijn allen!
  5. Esther:
    Hoi Lieve allemaal,
    Wat is het toch leuk om jullie verhalen te lezen! Het blijft zo bijzonder. Thijs werd helemaal enthousiast toen hij het filmpje van Nora zag! Hij wil zo weer met de dolfijnen zwemmen! Sepp, heel veel groetjes van Rens. Rens had nog een goed idee; we gaan "gewoon" een keer samen! Haha! Succes!!
    Groetjes van Esther, Thijs en Rens en vast ook van Wim maar die is op reis!
  6. Imke:
    Hallo Nora,
    Wat bijzonder en mooi om jouw verhalen te lezen. Net alsof we er een beetje bij zijn. Heel veel plezier en succes bij de dolfijnen. Geef ze maar een dikke kus van mij! Ze zien er zo lief uit!
    Liefs Imke
  7. Marieke:
    29 juni 2017
    Fijn dat ze alweer zo vooruit gaat. Ben benieuwd naar dat prikkelverhaal ;-)
    Grtjs
  8. Rita wiereijn:
    30 juni 2017
    Hallo allemaal, wat fatastisch, voor jullie allen. Het gaat natuurlijk om nora, maar genieten doen jullie allemaal dat is wel duidelijk. Van achter de i pad is het verschil met nora en het allereerste filmpje ook duidelijk te zien. Nog heel veel leer en plezier momenten grt Rita en Tjitze