Therapiedag 5 - 30 juni 2017

30 juni 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag is er weer hard gewerkt! Sepp werd opgehaald door Laura op te gaan snorkelen en spelletjes te doen. Nora is direct na aankomst binnen aan de slag gegaan. Ze kreeg een opdracht, waarbij ze foto’s moest ophalen bij voor haar onbekende personen. Dat was best lastig: je eerst voorstellen en vragen om de foto lukte wel, maar oogcontact maken was erg moeilijk, maar lukte uiteindelijk toch. Tussendoor moest ze iedere keer “tijgerend” door een tunnel, zodat ze lekker actief werd en direct haar armspieren worden getraind. Na deze oefening aan de slag met omkleden en het klaarzetten van de spullen. Ze laten Nora zoveel mogelijk zelf doen, dat gaat best goed. Ze is goed geconcentreerd tijdens de therapie en ook ontzettend gemotiveerd. Merel legt aan haar ook regelmatig uit waarom een oefening goed is om te doen. Ze wordt nu wat ouder, dus het is belangrijk om haar bij de therapie te betrekken. Toen was het weer tijd om te zwemmen met Chabelita. Nora wordt steeds vrijer in het water en doet ook steeds meer alleen. Heel erg leuk om te zien.

Tussendoor werd er op het dok een voel memory gedaan met balletjes. Nora, Merel en Elise moesten voelen aan de balletjes en zo de twee paren zoeken. Best lastig! Maar ook vanaf een afstand konden wij zien, dat Nora naast het harde werken er ook erg van geniet. Na afloop wordt er gedoucht. Dit wil Nora graag zelf doen, dus dit kan goed opgepakt worden als ze klaar is met het zwemmen. Alle handelingen pakt ze goed op, maar het ontbreekt nog aan haar spierkracht, waardoor bijvoorbeeld de kraan opendraaien lastig is, maar ook om de shampoo goed door haar haren heen te laten gaan. Verder wordt er daarna ook geoefend met tanden poetsen. Nora vindt dit thuis altijd vervelend en het is voor mij ook altijd lastig, omdat Nora niet goed haar mond kan openen. Ze gaat dus met een hele toillettas naar de therapie en wij krijgen een schoon en fris kind weer terug :-)

Na iedere therapie krijg ik een gesprek met Merel om door te nemen hoe de therapie is verlopen en worden gelijk tips gedeeld. Heel fijn!

Teruggekomen van de therapie lekker in het vakantiehuis geluncht en gerust. Daarna naar het zwembad. Vanmiddag zijn Sjors en Sara aangekomen. Ze hadden een goede reis gehad. Wij zijn met elkaar uit eten gegaan en ze liggen nu lekker in bed, zodat ze morgen weer lekker uitgerust zijn. Morgen ook een dag om naar uit te kijken! De family swim. Sjors, Astrid en Sepp mogen dan zwemmen met een dolfijn. Heel leuk! Sepp kan niet wachten. Hij heeft het natuurlijk wel eerder al een keer mogen meemaken, maar toen was hij pas vier jaar oud. Nu zal hij het veel bewuster meemaken!

Nora leert zo ontzettend veel! Het is soms lastig om alles te beschrijven. Nora en Sepp worden ouder en lezen enthousiast mee. Ook de reacties vinden ze ontzettend leuk! Soms hoeven ze alleen niet alles mee te krijgen van de achterliggende gedachten van de therapie. Als ik terug ben, zal ik hier persoonlijk wel uitleg over geven, maar sommige acties beschrijf ik op dit moment (nog) even niet!

Fijn weekeinde allemaal!

1. Danielle:
    1 juli 2017
    Lieve Nora (en de rest natuurlijk!)

Super leuk om de verhalen over jouw dolfijntherapie te lezen! Soms moet ik gewoon even 'huilen van blijdschap'!
    Geniet van alles en van elkaar, doe je best en blijf gemotiveerd. Je leert er vast weer heel veel van!

Heel veel liefs van Danielle (en Marck stan en Luuk)
  2. Kim:
    1 juli 2017
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben! Gezellig nu ook Sjors en Sara erbij. Maak er wat moois van en heerlijk genieten! Liefs, Kim, Michel en kids
  3. Angela:
    1 juli 2017
    Super leuk om jullie belevenissen te lezen. Het ziet er echt geweldig uit. Veel plezier vandaag met de family Swim. Lekker genieten mijn zijn alle.
    Liefs, Eus, An en Denise
  4. Esther:
    1 juli 2017
    Jeetje, week 1 zit er alweer op! Wat genieten wij van jullie verhalen. En Nora, wat doe jij het goed zeg!! Maarre, werd wel beetje jaloers bij die laatste foto bij Hemmingway......... zo genieten.............!!!! Het is jullie gegund!! Rens en ik zijn gisteravond samen uit eten geweest! Thijs is logeren en Wim zit in Amerika. Wij zaten ook aan het strand, Habana. Komt nog niet in de buurt van Hemmingway, maar ok, was ook leuk!! Sepp, hier een stukje van Rens:
    Hoi Sepp, ik vind het heel leuk om te lezen wat jij daar allemaal doet! Je moet aan Laura vragen of je een keer koehandel mag spelen. Dat is een heel leuk spel. Dat speelde ik daar ook. Maar verder mis ik je wel hoor Sepp! Kom maar weer snel terug :)! Maar wel nog heel veel plezier!!! Groetjes Rens
  5. Jos:
    1 juli 2017
    Wat geweldig wat jullie en speciaal Nota allemaal weer beleven. Super!! Geniet van alles en van elkaar en wij lezen met veel plezier de verhalen en de foto's zijn veelzeggend! Heel mooi! Groetjes!!
  6. Paula van Veen:
    1 juli 2017
    Fijne, mooie, leuke tijd gewenst, liefs.
  7. Annelies Wassink:
    1 juli 2017
    Hoi,Ank,Astrid,Sjors ,Nora,Sepp en Sara.
    Bijzonder leuk om alles te volgen !!! en wat een leuke foto,s.
    Ik ben blij om te horen dat het zo goed gaat
    en wens jullie nog veel succes.
    En Ank goede reis terug .
    Lieve groet Annelies
  8. Tycho :-):
    2 juli 2017
    Hoi Nora,
    Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt
    Super leuke foto's heb ik gezien.
    Doe je de groeten aan papa, mama en Sepp ?
    xxx Sterre en een extra x voor de dolfijnen
  9. Tycho :-):
    2 juli 2017
    Ik had vandaag een leuk verjaardagsfeest. Bij jullie is het ook feest met het dolfijn zwemmen. doei Tycho