Therapiedag 9 - 06 juli 2017

6 juli 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

De dag begon goed vandaag. Om 08.30 uur (14.30 uur Nederlandse tijd) heeft Sepp geskyped met zijn klas. Dat was leuk, gezellig en chaotisch. Sepp sprong “live” in ons zwembad, wat een hoop gejuich opleverde in Poeldijk! Wat fijn voor Sepp, dat de Verburchhof hieraan mee wilde werken.

Zowel gisteren als vandaag is er weer hard gewerkt door Nora. Gisteren had Nora voor Merel buikspieroefeningen voorbereid. In het vakantiehuis samen op youtube leuke oefeningen uitgezocht en samen geoefend. Dit tot grote hilariteit bij Nora. Vervolgens heeft ze de oefeningen uitgelegd aan Merel en Elise, dat ging heel goed. Het uitleggen van een oefening, bewustwording van oefeningen (van deze oefening krijg je een sterke buik) en ook plezier maken. Een super combi! Woensdagochtend had ik een gesprek met de kinderpsycholoog. De vragen van mijn kant gingen over Sepp en Nora (hoe kunnen ze leuk spelen en hoe kan Sepp het beste omgaan met zijn zus?). Verder hebben wij het gehad over de toekomst van Nora en hoe wij haar (en onszelf) hierop kunnen voorbereiden. Je merkt dan vervolgens hoe goed de verschillende therapeuten met elkaar samenwerken. Merel gaf Nora later op de dag “huiswerk” mee. Ze mocht uit tijdschriften plaatjes scheuren van afbeeldingen die bij haar passen voor als ze later groot is. Dit hoeft niet perse realistisch te zijn, maar alle wensen en dromen mogen erin zitten. Ze is hier thuis fanatiek mee aan de slag gegaan. Mama en Papa mochten niet helpen :-) Morgen gaat Nora samen met Merel en Elise een collage hiervan maken. Op deze manier gaat ze ook al een beetje nadenken over later. Wij zijn benieuwd naar het resultaat.

Vandaag heeft Nora geholpen in de keuken om de vissen klaar te maken voor de dolfijnen. Leerzaam en leuk, maar vooral een goede oefening voor haar concentratie. Goed luisteren wat er gezegd worden en de opdracht goed uitvoeren. Dit was tellen, wegen en meerdere opdrachten in 1x achter elkaar uit moeten voeren.

En dan weer het water in. Het blijft heerlijk om naar te kijken. En vandaag boften wij, want wij mochten de laatste 10 minuten dicht bij het dok staan, zodat wij alles extra goed konden zien. Sepp kwam snel terug van het kajakken, zodat hij ook zijn zus van dichtbij met Chabelita kon zien. Gisteren had Sepp ook al zo’n leuke dag gehad, want het was dolfijntrainersdag! Hij maakt ook geweldige dingen mee. Je ziet Nora iedere keer weer zo genieten in het water. Ze heeft ook weer deels met Sami gewerkt. Dat is zo aandoenlijk om te zien. Nora probeert Sami ook echt te helpen, want hij moet het immers nog leren. Super leuk, dat Sami haar een kus gaf. Heel bijzonder, want kusjes geven durft Sami meestal nog niet, dus extra leuk voor Nora.

Na afloop heeft Nora binnen 20 minuten helemaal zelf uitgekleed, gedoucht, haren gewassen en aangekleed! Wat een topprestatie en dan ook nog eens zo snel! Ze had ook echt de opdracht gekregen om dit snel te doen, want thuis is er immers ook niet altijd veel tijd. Wat ook mooi is, is dat Nora vorige week niet zelf de kraan open kreeg, ze heeft dit geoefend (met een washandje) en vandaag deed ze het uiteindelijk helemaal zonder hulp. Wij worden hier helemaal blij van!

Vanmiddag heerlijk relaxed bijkomen, zwemmen en naar de stad. Sorry, wij willen jullie niet jaloers maken, maar heerlijk over de pondjesbrug gewandeld en gegeten bij “De Gouverneur”. Heerlijk eten op de veranda met als uitzicht de gekleurde huisjes, de pondjesbrug en prachtige schepen.

Nu zijn wij ons aan het opmaken voor de laatste therapiedag alweer! Niet teveel aan denken morgen en maar vooral gaan genieten!

Liefs van ons!

Afgelopen week ben ik (Saar) een paar keer mee geweest naar het CDTC om bij Nora te kijken. Wat was dat indrukwekkend om te zien. Zo mooi hoe de dolfijnen reageren op Nora en de andere kindjes en andersom. Heb soms echt een traantje weggepinkt, ik had het al bij het lezen van de blogs vorige week, en nu alles live gezien, dat doet je wel wat.

Nora heeft het echt super gedaan :-). Ook Sepp kwam elke keer blij terug van het broertjes- en zusjesprogramma. Leuk om al die enthousiaste verhalen van Nora en Sepp te horen.

Ik heb hier ook echt een super leuke tijd en hebben veel lol. We gaan nog even verder genieten.

Liefs,

Saar

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Susanne:
    7 juli 2017
    Wat leuk helpen in de keuken! Eten voor de dolfijnen klaar maken is wat anders als thuis met oma kwark taart maken. Veel plezier vandaag.
  2. Groep BBA:
    7 juli 2017
    Hallo Nora.....en broer Sepp en mama van Nora!
    met grote aandacht hebben wij al jouw/jullie belevenissen gevolgd. Natuurlijk zijn wij reuze jaloers!!....maar we gunnen het je natuurlijk ook van harte! Fantastisch om te zien wat je allemaal doet én durft. Je zult het vast fijn vinden te merken dat je weer allemaal nieuwe dingen hebt geleerd. Daar kun je op school wel een spreekbeurt over houden! ;-)
    Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd op dat fantastische eiland. Hier is de vakantie nu ook [eindelijk] begonnen. Lieve groet van ons allemaal,
    alle leerlingen van groep BBA, juf Liesbeth, juf Merel en Anke
  3. Irene, Ron, Naomi en Nikki:
    7 juli 2017
    Lieve buurtjes, superleuk om al die verhalen, bijna een soort avonturen te lezen. Wonderbaarlijke wezens zijn dolfijnen, net als wij mensen. Geniet nog eventjes. Met Snuffie gaat het goed, volgens mij is ie de wortels zat, vanavond maar een stukje appel geven ha ha. Wat ook hilarisch was... het briefje van Sjors. Ik las verzetten van de kit. Overal gezocht naar papierbak, dacht dat Sjors die bedoelde. Toen nog eens lezen...Ron zegt er ligt een autosleutel?...oh verzetten van de KIA. Nou groetjes uit Poeldijk. Ron, Irene, Naomi en Nikki.
  4. Margreet:
    8 juli 2017
    Lieve jullie allemaal, wat bijzonder om al jullie ervaringen weer mee te lezen de afgelopen twee weken. Nora, heel gaaf was jouw vlogfilmpje en wat fijn dat het weer zo'n speciale tijd is. Blijf nog heerlijk genieten daar en heel veel plezier!!!